Legendarne okręty i jachty

Batory

Data wodowania - 3.07.1935
Port macierzysty - Gdynia
Armator - Polskie Linie Oceaniczne, Gdynia
Lata eksploatacji - 1935 - 1965
Prędkość maksymalna - 17 węzłów
Załoga - 760
Pojemność - 14 300 RT

W latach 30. XX wieku Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe podjęło decyzję o modernizacji floty. Jednostki, którymi dysponowało nie spełniały standardów transportu pasażerskiego i musiały zostać wycofane z użytku. Pojawiły się także plany przekształcenia profilu jednostek z emigracyjnych na turystyczne. 1933 roku podpisano umowę na budowę dwóch bliźniaczych jednostek pasażersko - towarowych: MS Batory i MS Piłsudski. Batory został zbudowany w stoczni w Monfalcone we Włoszech. Swój pierwszy rejs odbył w 1936 roku na trasie Wenecja - Dubrownik - Barcelona - Casablanca - Lizbona - Gdynia.

W pierwszy transatlantycki rejs do Nowego Jorku wyruszył 18.05.1936 roku pod dowództwem kpt. Eustazego Borkowskiego. Do wybuchu II wojny światowej kursował na trasie Gdynia - Kopenhaga - Nowy Jork - Halifax. Podczas wojny pływał jako transportowiec wojenny, brał udział w wielu znaczących operacjach. Statek i załoga zwycięsko przeszli trudny wojenny egzamin, przetrwali wszelkie wojenne zagrożenia, dzięki czemu Batory zyskał przydomek "Lucky Ship". Po wojnie statek przewoził żołnierzy do ich ojczystych krajów. Od 1951 do 1957 roku pływał na linii indyjsko - palestyńskiej, a następnie ponownie kursował na linii transatlantyckiej do Nowego Jorku później do Montrealu. Od lipca 1969 statek pełnił funkcję hulku hotelowego w Gdyni. 2 lata później został zezłomowany w Hongkongu. MS Batory odbył łącznie 222 rejsy liniowe, 59 rejsów wojennych i 75 rejsów wycieczkowych.
A+  A-